تاریخچه خودروهاي برقی

تاریخچه خودروهاي برقیReviewed by تاریخچه خودروهاي برقی on May 11Rating: 5.0تاریخچه خودروهاي برقیتاریخچه خودروهاي برقی

تاریخچه خودروهاي برقی


لرن مکانیک : اگرچه ساخت ماشین بنزینی به کارل بنز و سال ۱۸۸۶برمی گردد ساخت اولین ماشین هاي الکتریکی به سال ۱۸۲۸برمی گردد. این یعنی بشر قبل از اینکه به ماشین بنزینی و دیزلی دست یابد به ماشین هاي الکتریکی دستیابی داشته ولی برد کم، سرعت کم و عدم امکان شارژ از مسائلی بودند که کم کم منجر به از بین رفتن اتومبیل هاي الکتریکی و جانشینی احتراق داخلی شد.

در سال ۱۸۲۸آینوس جدلیک از مجارستان توانست یک ماشین مدل را با موتور الکتریکی به حرکت دربیاورد، در سال ۱۸۳۴ورمانت بلک اسمیت تامس داونپورت توانست ماشینی را روي ریل هاي کوچکی با برق به حرکت دربیاورد و در سال ۱۸۳۵پروفسور سیبراندوس استراتینگ توانست به همراه کریستوفر بکر ماشین کوچکی را با باتري غیرشارژي بحرکت دربیاورد. اولین لوکوموتیوهاي برقی در سال ۱۸۳۷توسط رابرت آبردین در اسکاتلند به حرکت درآمدند.

اختراع باتري اسیدي توسط فیزیکدان فرانسوي گاستون پلانته در سال ۱۸۵۹راه را براي ساخت باتري هاي قابل شارژ و ماشین هاي بدرد بخور باز کرد. دو سال قبل از اختراع ماشین احتراق داخلی توسط کارل بنز در ۱۸۸۶آقاي تامس پارکر انگلیسی ماشینی الکتریکی و بدرد بخور ساخت.

تاریخچه خودروهاي برقی

تا حدود سال ۱۹۲۰ماشین هاي بنزینی و الکتریکی هر دو در حال پیشرفت بودند ولی ساخت جاده هاي بین شهري و برد محدود ماشین هاي الکتریکی و همچنین اختراع اگزوز که از صداي زیاد ماشین هاي احتراق داخلی جلوگیري می کرد و اختراع استارتر الکتریکی که دیگر هندل زدن لازم نبود و کشف میادین نفتی همه و همه به کمک ماشین هاي احتراق داخلی آمدند و آنها را محبوبتر از ماشین هاي الکتریکی نمودند.

در ۳۱ژوئیه ۱۹۷۱ماشین الکتریکی اولین ماشینی بود که در روي کره ماه حرکت کرد و اکنون سه دستگاه ماشین الکتریکی در روي کره ماه پارك شده اند. از دهه نود میلادي بخاطر مسائل آلودگی هوا و قوانین سخت کالیفرنیا براي ماشین هاي دودزا علاقه به ماشین هاي الکتریکی فزونی گرفت و در اوائل سال دوهزار میلادي ماشین هاي الکتریکی قابل حرکت در اتوبان به بازار آمدند. بنظر اینجانب در سال ۲۰۲۰یعنی یکصد سال پس از نزول ماشین هاي الکتریکی این ماشین ها ناگهان به محبوبیت زیادي می رسند که از صدقه سر حمایت دولتها و کارخانجات ماشین سازي تاست که تا آنموقع هریک حداقل یک مدل ماشین الکتریکی هم خواهند داشت .

خستگی مردم از آلودگی هوا در شهرهایی مانند پکن و تهران و شرایط عجیب و غریب جوي در سال هاي اخیر از قبیل طوفان ها و سهمگین سیلاب ها و گردبادهاي بالاخره انسان ها را مجاب خواهد کرد که از ماشین هاي بنزینی و دیزلی خود دست بکشند و روي به ماشین هاي برقی بیاورند. اکنون تسلاي مدل Sبا برد بیش از ۴۲۵کیلومتر، حداکثر سرعت ۲۱۰کیلومتر، شتاب صفر تا یکصد کیلومتر ۴ثانیه داراي بهترین ضریب ایرودینامیک در ماشین هاي دنیا با عدد ۰٫۲۳می باشد و ایمن ترین ماشینی است که تا بحال در جهان ساخته شده است. تنها اشکال آن قیمت یکصدهزار دلاري فول آپشن آن می باشد که آن نیز طی زمان حل خواهد شد. بد نیست که از ماشین هاي بخاري نیز یادي بشود.

در اینجا  اگرچه جیمز وات موتور بخار را یکصد سال قبل از ماشین کارل بنز اختراع کرد و آنرا از حرکت رفت و انی براي حرکت چرخ درآورد ولی یکصد سال برگشتی که براي تخلیه معادن به کار می رفت به حالت دور د براي استفاده در ماشین وطول کشید که این حرکت دورانی که حالا در لوکوموتیو و تراکتور استفاده می شود به کار برود یعنی در واقع تولد اتومبیل بخاري و اتومبیل بنزینی تقریباً همزمان و در حدود ۱۸۸۶می باشد و خاري تقریباً همزمان با پایان عمر ماشین هاي الکتریکی در پایان کار ماشین هاي ب ۱۹۲۰اتفاق افتاد.

اگر بازدهی یک موتور بنزینی را در حدود سی درصد درنظر بگیریم یک موتور بخار داراي بازدهی پانزده درصد و موتور دیزلی داراي بازدهی چهل و پنج درصد بوده و بازدهی موتور برقی بیش از نود درصد می باشد.

درباره نویسنده

تدریس نرم افزارهای مهندسی مکانیک به صورت خصوصی.....زمینه های کاری صنعتی و تحقیقاتی: طراحی مکانیزم های خطوط تولید،طراحی جرثقیل های سقفی ،طراحی ماشین الات صنعتی،انجام پروژه های سیالات، جامدات و مهندسی خودرو ، طراحی بهینه ی سازه های مکانیکی صنعتی.ارتباط مستقیم : 09101664138ایمیل : saeidkmarkhani@gmail.com

    مطالب مرتبط

    نظر بدهید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *