class="no-js">

خداحافظی با پراید Pride

خداحافظی با پراید PrideReviewed by خداحافظی با پراید Pride on Apr 8Rating: 5.0خداحافظی با پراید Prideخداحافظی با پراید Pride

خداحافظی با پراید Pride


پراید-سایپا-


قصه حضور پراید در آمریکا : 

فورد فستیوا در سال ۱۹۸۶ در آمریکا تولید می شد. ولی با وجود استقبال زیاد به دلیل ایراد سازمان امنیت بزرگراه های آمریکا، جلوی تولید خودرو گرفته شد. در آن سال این خودرو ناامن ترین خودرو آمریکا شناخته شد. تولید این خودرو در سال ۱۹۸۷ از آمریکا به کیا موتورز رسید و تولید آن در کشور کره و در کیا موتورز ادامه یافت.

در حالیکه تازه کیا موتورز شروع به تولید خودرو کرده بود، مزدا ۱۲۱ چهره جدیدی به خود گرفت تا کمی انتقاد ایمن نبودن از این مدل برداشته شود. تولید مزدا با این کد در سه مدل دیگر و تا سال ۲۰۰۲ ادامه یافت.

مدتی گذشت و بزرگترین معامله کیاموتورز در آن سال ها انجام گرفت و پراید از کره به ایران آمد. اوایل دهه ۷۰ شمسی بود که پراید به ایران آمد و ظرف مدت ۲۰  سال کاملا داخلی شد. پس از آنکه تولید پراید در کره و در سال دو هزار پایان یافت و کیا ریو جایگزین این خودرو شد، لیسانس این محصول هم کاملا به سایپا رسید. این خودرو با وجود اینکه به ایران رسیده هنوز هم شرکت های کره ای از پرایدی که در ایران تولید می شود، درآمد دارند و از این راه سالانه میلیون ها دلار پول بابت خدمات مهندسی، به شرکت های کره ای می رسد.

پراید از کجا آمد؟

اگر فکر می کنید پراید از کره آمده است، سخت در اشتباه هستید. اگر کمی اطلاعات خودرویی شما بیشتر است و فکر می کنید پراید در شرکت فورد تولید می شده کمی به واقعیت نزدیک شده اید. ولی باز این همه حقیقت نیست.

پراید، همان مزدا ۱۲۱ است که ابتدا در ژاپن تولید شد. ارتباط کاری فشرده مزدا و فورد سبب شد طی چند ماه مزدا ۱۲۱ با نام فورد فستیوا در آمریکای شمالی تولید شود. در آن زمان آمریکای شمالی، استرالیا و ژاپن بازارهای اصلی این خودروی ارزان قیمت دانشجویی بودند. آمریکا کشوری است که در آن بیشتر مردم از ۱۶ سالگی رانندگی می کنند و خیلی ها هم چندین ماشین دارند. البته داشتن یک خودرو صفر برای یک دانشجو کمی سخت است و شاید در دهه ۸۰ میلادی کمی رویایی بود، اما فورد فستیوا در آن سال ها این رویا را به واقعیت تبدیل کرد.

پراید پراید

چرا خودرو پراید تا حالا متوقف نشده است؟

تولید پراید قرار بود پس از خروج پیکان به آرامی متوقف شده و با ورود محصول تندر۹۰، این خودرو جایگزین پراید و پیکان شود. اما با توقف تولید پیکان و تاخیر در تولید تندر ۹۰، تیراژ پراید سر سام آور بالا رفت و به عدد سالانه بیش از ۴۰۰ هزار دستگاه یعنی حدود نیمی از تولیدات صنعت خودرو ایران رسید. پول پراید سود سرشاری را نصیب سهام داران کرد و سایپا را پس از شرکت های نفتی به یکی از قوی ترین شرکت های ایران بدل کرد. با افزایش تولید، کیفیت پراید دچار کاهش شد و میزان مرگ و میر با این خودرو هم افزایش یافت. هیچ کس جلودار این قاتل خاموش نبود. طی دو سال فشار برای توقف تولید این خودرو بالا گرفت و در نهایت در سال ۱۳۸۹ سایپا یا باید جلوی تولید این خودرو را می گرفت یا آن را اصلاح می کرد.

معلوم بود سایپا نمی تواند از گاو شیر ده خود صرف نظر کند. پس با صرف بیش از ۳۰ میلیون دلار  گفتند که خودرو را اصلاح کرده اند. این اصلاحات مورد تایید موسسه استاندارد هم قرار گرفت.

آمار کشته های پراید :

البته در مواجه با این سوال که پراید سالانه بالای دو هزار نفر کشته می دهد، سایپایی ها می گویند تیراژ بالا دلیل این سطح از کشته است.

اما یک مقایسه ساده این جواب را به چالش می کشد.

بر اساس آمار پزشکی قانونی پراید در سال ۱۳۹۲ دو هزار و پانصد نفر را به کام مرگ برده بود. این آمار یعنی این خودرو به تنهایی ۱۴ درصد از میزان کشته ای جاده ای ایران را به خود اختصاص داده بود. این در حالی است که این عدد برای خودرو پژو ۲۰۶ حدود دو درصد در همان سال بود.


اگر بجای پراید یک خودرو در حد ایمنی پژو ۲۰۶ تولید شود، سالانه حدود ۱۵۰۰ نفر کمتر به کام مرگ خواهند رفت.


تیراژ پژو ۲۰۶ تقریبا یک سوم پراید است و در تست تصادف توانسته است چهار ستاره ایمنی را در سال دو هزار میلادی بدست آورد. این بدان معنی است که اگر پراید به اندازه پژو ۲۰۶ امن بود، باید تعداد کشته هایش از ۱۴ درصد به شش درصد کاهش پیدا می کرد. یعنی اگر بجای پراید یک خودرو در حد ایمنی پژو ۲۰۶ تولید شود، سالانه حدود ۱۵۰۰ نفر کمتر به کام مرگ خواهند رفت.

عکس هایی از تصادفات  غم انگیز  و باورنکردنی پراید :

  • IMG_20160910_160133_crop_600x400
  • IMG_20160910_160142_crop_600x400
  • IMG_20160910_160151_crop_600x400
  • IMG_20160910_160153_crop_600x400
  • IMG_20160910_160218_crop_600x400
  • PRIDE-10

 


چرا پراید بخریم آخه ؟؟؟

وقتی صحبت از پراید و به قول نارنجی‌های جاده مخصوص سایپا ۱۱۱، ۱۳۲ و … می‌شود، داد و فغان همه به آسمان بلند می‌شود. چراکه دیگر آن‌قدر منتقدان از بدی‌های این خودرو صحبت کرده‌اند که زبانشان مو درآورده! وقتی سایپا تصمیم گرفت تا پروژه X100 را شروع کند، همه ما فکر کردیم که دیگر باید منتظر پرایدهایی جدید و باقابلیت‌های بسیار باشیم. اما همین‌که اولین پراید یا همان سایپا ۱۳۲ به بازار آمد هر چه رشته بودیم پنبه شد! (سایپا به‌شدت تاکید دارد که اسمش پراید نیست و خیلی تغییر کرده است! اما ما هرچه که با خودمان حساب کردیم اگر همه خودروسازان دنیا از تفکرات سایپا پیروی کنند در این صورت باید هر شرکتی بعد از ارائه فیس لیفت اتومبیل خود نامی جدید روی آن بگذارد!). متاسفانه فعلا که مدیران سایپا نمی‌خواهند گاو شیرده خود را بازنشست کنند و دوست دارند تا جای ممکن قیمت آن را بالا ببرند. حالا برای اینکه دریابید که چه مقدار این خودرو قدیمی و از رده خارج است، مقاله‌ای را تدارک دیده‌ایم تا به شما نشان دهیم که دیگر تاریخ انقضای آن به سررسیده است.

۱- نداشتن ایمنی

ابتدا قصدم این بوده تا بنویسم ” ایمنی پایین” اما هرچه با خود کلنجار رفتم نتوانستم همان ایمنی کم پراید را کشف کنم! در حقیقت باید بگویم حتی با پروژه X100 که ستون‌ها و به‌طورکلی بدنه، به گفته سایپا قوی‌تر شده است، اما چندان در وضعیت تصادفات جاده‌ای تفاوتی حاصل نشده و حتی می‌توان گفت که این پرایدها به نسبت مدل‌های قدیمی‌شان، ناایمن‌تر هستند. شاید بتوان پراید را نوعی کشنده جاده‌ای دانست که حتی با ایربگ هم به کشتار خود ادامه می‌دهد و دولت باید همزمان با ایمن کردن جاده‌ها، نسل این خودروی کشنده را از زمین برچیند!

۲- مشکلات موتور پراید

موتور پراید، چه کاربراتوری و چه انژکتوری همیشه برای دارندگانش دردسرساز بوده است. همواره بسیاری از افرادی که بنده با آن‌ها در ارتباط هستم از نقص در موتور هنگام مصرف CNG گله‌دارند. همچنین بعد از مدتی هم مصرف سوخت بالا می‌رود و به‌اصطلاح استهلاک موتور به‌شدت بالا رفته و باعث می‌شود تا از خرید این خودرو به دلیل مصرف پایین بنزین دلسرد شوید. مشکلات دیگر هم فراوان است و در این مقاله نمی‌گنجد اما تنها تعدادی از آن‌ها را به‌صورت تیتروار اشاره می‌کنم: ریپ زدن موتور انژکتوری، خاموش کردن‌های ناگهانی، استارت نخوردن، خفه کردن و … . جالب اینجاست که تمامی این مشکلات دقیقا بعد از تحویل گرفتن پراید از نمایندگی به وجود آمده است و در این خصوص نمایندگی با گرفتن مبلغی خودرو را تعمیر می‌کند! این در حالی است که باید شرکت خودروساز خودرویی که به خریدار تحویل می‌دهد از همه لحاظ سالم باشد و در صورت وجود مشکل بدون دریافت هزینه و حتی پرداخت مبلغی به‌عنوان غرامت به خریدار خودروی وی را تعمیر و یا جایگزین نماید.

۳- کیفیت پایین ادوات و داشبورد

دیگر لازم نیست که توضیحی دراین‌باره بدهم. فقط کافی است تا یک‌بار به داشبورد پرایدهای جدید دست بزنید تا بفهمید که چقدر از پلاستیک خشک و بی‌کیفیت استفاده شده است. یکی از دوستانم در رابطه با داشبورد پراید می‌گوید” اگه سایپا داشبورد را با پلاستیک یک‌بار مصرف می‌ساخت، بهتر از این می‌شد!”. متاسفانه وی نیز از کسانی است که این خودرو را خریداری کرده و همواره از همه‌چیز آن گله دارد. اما استفاده پلاستیک‌های بسیار و حتی بی‌خود و بی‌جهت در جای‌جای کابین و نیز استفاده از پلاستیک‌هایی که به‌هیچ‌عنوان با تریم به‌کار رفته در کابین تطابق ندارد، از دیگر مشکلات پراید است.

۴- مدل‌ها و تیپ‌های زیاد و قیمت بالا

در همه جای دنیا معمولا تیپ‌های مختلف چیزهای زیادی دارند، اما در ایران یک تیپ بالاتر ممکن است چیز خاصی نداشته باشد. در حقیقت فرقی ندارد که کدام مدل را انتخاب می‌کنید، همه مدل‌ها یکی هستند و فرق چندانی با هم ندارند. ازلحاظ قیمتی هم که این خودرو به‌هیچ‌عنوان توجیهی ندارد و قیمت ۲۰ میلیونی یک فاجعه برای صنعت خودروسازی ماست. خودرویی که تنها آپشن‌اش استفاده از قالپاق‌ها در طرح‌های مختلف است! و سایپا ادعا می‌کند که هنوز جا دارد تا قیمتش بالاتر برود.

۵- کیفیت ساخت پایین کابین

کابین پراید بیش‌ازحد نامناسب است. از لرزش بگیرید تا نفوذ صدا در کابین و ورود هوا، همه از موضوعاتی است که می‌توان از کابین پراید انتظار داشت. کیفیت متریال به‌کاررفته در کابین بسیار پایین بوده و همین موضوع باعث می‌شود تا در جای‌جای کابین از روکش استفاده کنید.

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *