class="no-js">

دولت ها براي خودروي برقی چه می کنند؟

دولت ها براي خودروي برقی چه می کنند؟Reviewed by دولت ها براي خودروي برقی چه می کنند؟ on May 20Rating: 5.0دولت ها براي خودروي برقی چه می کنند؟دولت ها براي خودروي برقی چه می کنند؟

دولت ها براي خودروي برقی چه می کنند؟


 

دولت ها براي خودروي برقی چه می کنند؟
دولت ها براي خودروي برقی چه می کنند؟

همه دولت ها دوست دارند که بتوانند ظرف یک شب تمام ماشین هاي بنزینی و دیزلی را برقی نمایند ولی این کار زمان خواهد برد. دولت چین هدف گذاري کرده بود که تا سال ۲۰۱۵تعداد ۵۰۰۰۰۰ماشین برقی در چین در حرکت باشند ولی عملاً در سال هاي ۲۰۱۲و ۲۰۱۳مجموع ماشین هاي فروخته شده زیر ۱۵۰۰۰ بود. چرا؟

ماشین هاي برقی حدود سه برابر ماشین بنزینی قیمت دارند و با وجود انواع سوبسید توسط دولت ها می توان گفت که پس از سوبسید قیمت به دو برابر می رسد و هنوز آنقدر پابین نیست که با وعده صرفه جوئی در بنزین بتوان مردم را به خرید آن تشویق کرد. مقداري زور هم در این کار لازم است، در تصمیم اخیر دولت چین نمره جدید براي شهر پکن به میزان یک درصد صادر خواهد شد یعنی به هر یکصد متقاضی فقط یک نمره داده خواهد شد ولی در مورد ماشین هاي الکتریکی این عدد صد درصد خواهد بود.

دقت کنید که دولت چین فقط ۶۳کارخانه اتومبیلسازي دارد و در سال ۲۰۱۳تعداد ۴۴۸مدل اتومبیل تولید کرده است ولی با این وجود سلامتی مردم را بالاتر از سایر مسائل گذاشته و می گوید شما می توانید این ۴۴۸مدل ماشین را بخرید ولی فقط ده تا برقی آنها اجازه رانندگی در پکن را دارند و بقیه باید بروند به شهرستان ها.

دولت ایران هم در حال نوشتن قوانین ماشین الکتریکی است که از جمله آن مجانی بودن پارك در همه جا، اجازه تردد در محدوده طرح ترافیک و عدم اجراي قوانین زوج و فرد در مورد آنهاست. فقط یک مسئله خیلی مهم است که در چین و ایران وجود دارد که در امریکا تقریباً مشکلی نیست. زندگی آپارتمان نشینی معنایش پارك اتومبیل در پارکینگ آپارتمان است.

اکثر پارکینگ ها یا پریز برق ندارند یا به تعداد محل هاي پارك ندارند. تازه اگر هم به تعداد هر پارکینگ یک پریز باشد این پریز به برق مشاع ساختمان وصل است و همسایگان از دیدن اینکه یک نفر دارد ماشینش را به حساب آنها شارژ می کند خیلی خوشحال نخواهند شد.
اگر از من بپرسند چالش شماره یک در مورد ماشین هاي الکتریکی در ایران و چین چیست می گویم نبودن پریزي در هر پارکینگ که مستقیماً به برق صاحب پارکینگ وصل باشد. همین امروز شهرداري باید ایجاد
پریز در همه ساختمان هاي جدید و حتی نیمه کاره را اجباري کند و براي هر جوازي ابتدا بخواهند که صاحبان ساختمان باید در پارکینگ پریزکشی کنند.

در چین اخیراً اجباري شده که ۱۷درصد پارکینگ ها باید مجهز به شارژر سریع باشند. ما صحبت پریز نمیکنیم. یک شارژر می تواند ۵۰۰۰دلار قیمت داشته باشد و دولت چین در شهرهاي اصلی دارد اجبار میکند که درصدي از پارکینگ ها شارژر سریع داشته باشند. امروزه امریکا با ۲۰۰۰۰۰ماشین برقی مقام اول را دارد و نروژ شماره یک در اروپا و دوم در دنیا است و حتی یک سري تاکسی تسلا نیز دارد.

کشور استونیا از نظر پوشیدگی پمپ برق در دنیا اول است و شما می توانید از هر گوشه به هر گوشه دیگر این کشور با ماشین برقی بدون مشکل بروید. دعلت موفقیت زیاد تسلا در ماشین هاي الکتریکی فکر عالی مدیر عامل آن آقاي ایلان ماسک بود که فکر کرد که خریداران ماشین هاي کم مصرف ارزان مشتریان خوبی برایش نخواهند بود زیرا هم پول اضافه براي خرج کردن ندارند و هم اینکه صرفه جوئی یک ماشین برقی در مقابل یک ماشین کوچک چهار سیلندر آنقدر مهم نیست براي همین ماشینی براي پولدارها ساخت.

ماشینی با امکانات بنز Sکلاس و ب ام و ۷براي کسانیکه به خریدهاي یکصدهزار دلاري عادت دارند و صرفه جوئی اشان هم به خاطر استفاده نکردن از ماشین هشت سیلندر و استفاده از ماشین برقی می تواند حتی به ماهی ۵۰۰دلار هم برسد.
وي یک ماشین فوق العاده ساخت که اتفاقاً برقی است در مقابل موتورسیکلت زیرو
ZEROرا تست میکردم که به نظرم یک موتور برقی آمد که اتفاقاً موتورسیکلت است ولی نه یک موتور خوب بلکه موتوري متعلق به دهه هفتاد میلادي و ساخت انگلیس که نه ترمز خوبی داشت و نه فنر خوبی.

دارندگان تسلا عاشق ماشین خود هستند. من نتوانستم عاشق موتور ZEROبشوم و رفتم یک موتور بنزینی ب ام خریدم . به گذاشتن کند ماشین هاي برقی با امکانات زیاد باشد و شروع پس نقش دولت باید تشویق هرچه بیشتر محدودیت بیشتر براي ماشین هاي بنزینی و حتی مالیات سالیانه زیاد براي ماشین هاي بنزینی ولی معافی براي ماشین هاي برقی.

همچنین اعمال بازرسی معاینه فنی سالیانه به طور جدي تا جائیکه ماشین هاي دو دزا ازه خارج بشوندگردون . ورود مجانی ماشین هاي برقی به تمام بزرگراه هاي پولی و دادن الویت خرید و یا ماشین هاي برقی به تاکسی داران که بیشتر از همه در حرکت هستند و بیشتر می توانند هوا را آلوده کنند.


مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *