class="no-js">

مصرف خودروهاي برقی

مصرف خودروهاي برقیReviewed by مصرف خودروهاي برقی on May 14Rating: 5.0مصرف خودروهاي برقیمصرف خودروهاي برقی

مصرف خودروهاي برقی


لرن مکانیک : مصرف ماشین هاي الکتریکی چون با کیلووات در ساعت اندازه گیري می شود مستقیماً نمی تواند با یک ماشین بنزینی یا دیزلی مقایسه گردد. مثلاً مصرف یک تسلا حدود ۲۰کیلووات در ساعت است با سرعت متوسط ۱۰۰کیلومتر در ساعت. پس با یک باتري شارژ شده ۸۵کیلووات ساعتی این ماشین می تواند بیش از چهار ساعت راه برود که حداکثر برد آن را به ۴۲۵کیلومتر می رساند.

مصرف خودروهاي برقی
مصرف خودروهاي برقی

مقایسه مصرف یک ماشین بنزینی و الکتریکی

براي مقایسه مصرف یک ماشین بنزینی و الکتریکی تنها راه اینستکه مصرف هر یک در یکصد کیلومتر برحسب قیمت مقایسه شود با این محاسبه یک تسلاي الکتریکی که اگر یک ماشین بنزینی بود حدود ۱۱ لیتر در یکصد کیلومتر مصرف داشت در ایران با قیمت برق و بنزین می توان گفت مصرفش یک لیتر در یکصد کیلومتر است و مصرف همین ماشین با قیمت بنزین و الکتریسیته در کالیفرنیا ۱٫۹لیتر در یکصد کیلومتر است. پس تسلا در ایران حتی بیش از کالیفرنیا صرف دارد زیرا برق به نسبت بنزین ارزان تر است.

هرچه قیمت نسبی یک کیلووات برق نسبت به یک لیتر بنزین در کشوري کمتر باشد مصرف معادل یک ماشین الکتریکی کمتر نشان داده می شود. اگر در کشوري بنزین بسیار ارزان و برق بسیار گران باشد ممکنست صرفه جویی حاصل از استفاده از یک ماشین برقی آنقدر محسوس نباشد. پس ماشین برقی از نظر صرفه اقتصادي بخودي خود بهتر از ماشین بنزینی نیست و با قیمت هاي نرمال بنزین و برق در جهان بنظر اقتصادي تر می آید مگر همه چیز عوض شود.

اگر قیمت یک کیلووات برق نصف یک لیتر بنزین بشود از نظر اقتصادي ماشین برقی و بنزینی شبیه یکدیگر خواهند بود البته ماشین برقی هنوز از نظر محیط زیست ماشین بهتري خواهد بود. اما آیا واقعاً اینطور است؟

ماشین برقی

ماشین برقی بیشتر باعث آلودگی هوا می شود یا بنزینی؟ ماشین برقی قطعاً آلودگی خود را در محل مصرف نخواهد داشت. مجسم کنید که ماشین برقی مثل ماشین بنزینی است ولی لوله اگزوز خیلی درازي دارد که خروجی آن ممکنست چندصد کیلومتر آنطرف تر باشد. همینکه لوله اگزوز آن در شهر شما نیست باعث آرامش خاطر شما است که هوایی که فرزندان شما استنشاق می کنند هواي تمیزي است ولی آیا این لوله اگزوز بالاخره دود ندارد؟

جواب این سوال در واقع به منبع تأمین الکتریسیته بستگی دارد. برق موجود در پریز خانه ها می تواند از یکی از راه هاي زیر تهیه شود:

۱- سدهاي آبی مانند سد کرج که ریزش آب از ارتفاع بالا به ارتفاعات پائین تر باعث چرخاندن توربین و ایجاد برق میگردد. این تمیزترین نوع ایجاد الکتریسیته است اگرچه از نظر زیست محیطی سدها هم مشکلات خاص خود را دارند؛ خشک شدن دریاچه ارومیه ایران و آرال در ازبکستان از آن جمله میباشد.

-۲نیروگاه هاي گازي: این نیروگاه ها با سوزاندن گاز ایجاد برق می کنند که باز نسبتاً تمیز هستند.

-۳نیروگاه هاي سوختی: که ممکنست از سوخت دیزل، نفت یا مازوت براي گرداندن موتور و ایجاد برق کمک بگیرند.

-۴نیروگاه هاي اتمی: که خیلی تمیز کار می کنند ولی واي اگر دچار حادثه بشوند مانند نیروگاه فوکوشیماي ژاپن و البته دفن ضایعات اتمی نیز چالش خاص خود را دارد.

-۵نیروگاه هاي ذغال سنگی: ذغال سنگ به وفور در چین وجود دارد. سؤال اینست که براي ماشینی با مصرف فرض کنید ۱۱لیتر در یکصد کیلومتر و ۲۰کیلووات در یکصد کیلومتر آیا تولید ۲۰کیلووات برق، کمتر از سوخت ۱۱لیتر بنزین هواي آلوده تولید می کند یا بیشتر؟ در مورد ذغال سنگ این عدد می تواند بالاتر هم باشد بنابراین دولت ها باید یک محاسبه دقیق از منابع تولید الکتریسیته خود انجام بدهند و صرفه جویی واقعی سوخت را در یک ماشین الکتریکی محاسبه نمایند. در چین که اکثر نیروي برق از ذغال سنگ می آید واقعاً باید دید که تا چه حد استفاده از ماشین برقی مقرون به صرفه است. در ایران که به نظر می رسد سدهاي آبی و نیروگاه هاي گازي منابع اصلی تولید برق می باشند بنظر می آید که ماشین الکتریکی خوب جواب بدهد. استفاده از ماشین برقی به تمیزي هوا کمک می کند .

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *