class="no-js">

موتور خودرو در یک نگاه

موتور خودرو در یک نگاهReviewed by موتور خودرو در یک نگاه on Oct 7Rating: 5.0موتور خودرو در یک نگاهموتور خودرو در یک نگاه

موتور خودرو در یک نگاه

موتور قلب خودرو است، موتور خودرو یک  ماشین پیچیده ای است که برای تبدیل گرما ( حاصل از احتراق )  بهنیروی مکانیکی  تبدیل می کند ساخته شده است. زنجیره ای از واکنش هایی که برای رسیدن به این هدف به حرکت در می آید، بوسیله یک جرقه ایجاد می شود که ترکیبی از بخار بنزین و هوای فشرده را داخل یک سیلندر مهر وموم شده ، و باعث می شود  آن را به سرعت بسوزاند. به همین دلیل است که دستگاه یکموتور احتراق داخلی نامیده می شود .

برای مقاومت در برابر بار کاری خیلی سنگین، موتور باید یک ساختار قوی داشته باشد. موتور خودرو دارای دو بخش اساسی است: قسمت پایین تر، سنگین تر بخش بلوک سیلندر ( یک پوشش برای قطعات اصلی موتور است) پوشش فوقانی قابل جدا شدن می باشد که سر سیلندر نامیده می شود.

سر سیلندر شامل عبور از دریچه ی کنترل شده است که از طریق آن مخلوط هوا و سوخت وارد سیلندر می شود و  از طریق راه های عبوری دیگر از آن گازهای تولید شده توسط احتراق از آنها خارج می شوند.

داخل بلوکه سیلندر میل لنگ وجود دارد  ، که وظیفه تبدیل حرکت رفت و برگشتی از پیستون را به حرکت چرخشی برعهده دارد. اغلب بلوکه موتور نیز دارای میل بادامک است که مکانیزم هایی را ایجاد می کند تا  دریچه های ورود و خروج هوا و گاز در سر سیلندر را باز و بسته  کند . گاهی اوقات میل سوپاپ در سر و یا بالای آن قرار گرفته است.

در شکل زیر اجزای اصلی یک موتور احتراق داخلی نشان داده شده است.

موتور-خودرو

طرح بندی موتورهای مختلف :

  • horizontally-opposed-engine
  • in-line-engine
  • v-8-engine

پیستون ها داخل سیلندر که درون بلوکه سیلندر جا سازی شده اند حرکت رفت و برگشتی دارند، همانطور که در شکل پیداست کارتل وظیفه نگهداری روغن موتور را برعهده دارد. هر دو بلوک بدنه  و سر سیلندر معمولا از آهن ساخته می شوند. اما گاهی اوقات از آلومینیوم برای سر سیلندر انتخاب می شود، زیرا که سبک تر است و گرما را به طور موثر تر از هم جدا و انتقال می دهد.

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *