class="no-js">

نگاهی به سیر پیشرفت و تکامل برندهای کره‌ای

نگاهی به سیر پیشرفت و تکامل برندهای کره‌ایReviewed by نگاهی به سیر پیشرفت و تکامل برندهای کره‌ای on Oct 19Rating: 5.0 نگاهی به سیر پیشرفت و تکامل برندهای کره‌ای نگاهی به سیر پیشرفت و تکامل برندهای کره‌ای

نگاهی به سیر پیشرفت و تکامل برندهای کره‌ای

نگاهی به سیر پیشرفت و تکامل برندهای کره‌ای


مرجع آموزش مهندسی مکانیک : با نگاهی به سیر پیشرفت و تکامل برندهای کره‌ای، این نکته برایمان مسجل می‌شود که تنها قدمت و پیشینه یک خودروساز نیست که ضامن موفقیت اوست، بلکه مسئله مهم و اساسی در این بین، حضور و تجلی اراده معطوف به پیشرفت و توسعه، در تک‌تک کارکنان یک سیستم خودروسازی و نیز مدیران آن است؛ شاید به‌واسطه وجود همین اراده است که سخت‌ترین موانع به کنار نهاده می‌شود و صعب‌ترین راه‌ها به سهل‌ترینشان مبدل می‌گردد. تاریخ خودروسازی کره را می‌توان کلاس درسی برای تمامی برندهای نوپا دانست، سازندگان این کشور با چنان سرعتی پله‌های ترقی را طی نمودند که نمونه‌اش تا به حال کمتر در عالم دیده شده است؛ خودروسازان این کشور با ارائه محصولاتی ارزان و نیز نه‌چندان کیفی کارشان را آغاز نمودند و اکنون بدان جا رسیده‌اند که پای ثابت اکثر نشریات و نیز سایت‌های خودرویی در دنیا به شمار می‌آیند.

چندی پیش برگردان مقاله‌ای را در یکی از نشریات چاپی مطالعه نمودم که در آن ب‌ام‌و سری ۵ را رویاروی هیوندای جنسیس قرار داده بود. نکته جالب اینجاست که در رویارویی بین آن‌ها، جنسیس با بهایی به‌مراتب پایین‌تر، به لحاظ راحتی، آرامش و نیز بی‌صدایی کابین فراتر از ب‌ام‌و قرار گرفته بود؛ اگرچه در مقابل، ب‌ام‌و توانست هندلینگ و پایداری بهتری را از خود ارائه دهد، اما با همه این‌ها، مسئله مهم در این بین شکست و یا پیروزی جنسیس در مقابل ب‌ام‌و نبود بلکه همین اندازه که یک برند نسبتاً نوپای کره‌ای در مقابل غولی باسابقه از آلمان عرض‌اندام کند و پا به‌پای آن بتازد، خودش به‌تنهایی موفقیت بزرگی برای آن محسوب می‌گردد. بگذریم!
یکی از سدان‌های شرقی که در کشورمان کاملاً شناخته شده است و پیشینه نیک و نیز درخوری را همراه نام خود یدک می‌کشد، هیوندای سوناتا است. نسل پیشین این خودرو که با کد YF شناخته می‌شود از محبوب‌ترین و عامه‌پسندترین خودروهای موجود در بازار کشورمان می‌باشد. نسل جدید آن نیز که با کد LF معرفی می‌گردد به‌تازگی وارد خیابان‌های شهرهایمان گشته است؛ این مدل از ماه مارس سال ۲۰۱۴ به بازار کره معرفی شد و در حال حاضر، علاوه بر این کشور در ممالکی چون آمریکا و چین هم تولید می‌گردد.

چندی پیش مقاله‌ای از این خودرو در سایت «AUTOMIDDLEEAST» امارات انتشار یافت که در اینجا برگردان و ویرایش آن را تقدیمتان می‌کنم.

خلاصه بررسی

کل امتیاز این خودرو: ۳ از ۵
پرده‌برداری از این خودرو و نمایش عمومی آن، در ماه مارس سال گذشته در کره انجام پذیرفت. این خودرو با یک طراحی جدید و جسورانه و نیز به همراه یک کابین بهبود یافته از خریدارانش استقبال می‌نماید. سوناتا پلاکی را با خویش حمل می‌نماید که حاکی از ورود آن به خط تولید در سال ۱۹۸۵ میلادی است. این هفتمین نسل از این خودروست که در خط تولید جای گرفته است.

نمای ظاهری

هیوندای سوناتا ۲۰۱۵ دومین خودرو در خط تولید هیوندای است که با پیروی گام‌به‌گام از برادر بزرگ‌ترش جنسیس و همچون او، با بهره‌گیری از فلسفه طراحی مجسمه سیال ۲٫۰ تکوین یافته است. هنگامی که زوایای چراغ‌های جلو، اجزای کرومی که پیرامون محفظه لامپ‌های مه شکن را احاطه نموده‌اند و نیز جلوپنجره بزرگ این خودرو را به همراه یک رشته نوار کرومی که – منشأ آن از کلاف‌های چراغ جلوی این خودرو شروع شده و در امتداد خطوط پنجره‌ها امتداد می‌یابد – را از نظر می‌گذرانیم، شاهد پیکره‌ای هستیم که آمادگی و حضور پررنگ خویش را به‌تمامی اعلام می‌دارد.

کابین

نکته مهمی که این خودرو را در مقابل مدل پیشین آن جای می‌دهد این مسئله است، که هنگامی که در درون کابین آن قرار می‌گیرید، احساس می‌کنید که با فضایی متعلق به یک دهه گذشته سروکار دارید. برای حفظ رقابت با دیگر اعضای جدیدتر وارد شده به بازار، این خودرو از داشبوردی (هماهنگ‌تر) و نیز دورنگ و از ویژگی‌هایی همچون ترکیب تریم نقره‌ای و نیز پلاستیک سیاه، بهره می‌برد؛ وجود همین مسئله توانسته است رتبه آن را اندکی بالاتر از دیگر حاضرین موجود در بازار قرار دهد.

مهندسی

ویژگی جذابی که در این خودرو مشاهده می‌شود، به‌کارگیری و استفاده از فولاد فوق مستحکم (AHSS) در ۵۱ درصد از سطح بدنه آن است. این امر به نحو مؤثری افزایش سفتی بدنه و نیز حفاظت بیشتر سرنشینان را- با ساختاری که میزان سختی آن بهبود یافته است- با خود به همراه دارد. اما آنچه در این خودرو مایه شگفتی می‌باشد، کشف این نکته است، که مدل‌های پایه و نیمه‌فول هیوندای سوناتا به ترتیب با یک و نیز دو عدد ایربگ در بازار عرضه می‌شوند. امری که در این دوره و زمانه، مطلقاً شرم‌آور است.

آنچه در این خودرو ارائه می‌شود
در زیر کاپوت این خودرو یک پیشرانه ۲٫۴ لیتری و با تنفس طبیعی جای گرفته است که نیرویی معادل ۱۷۸ اسب‌بخار و نیز گشتاوری برابر با ۲۲۹ نیوتن‌متر را، به‌وسیله یک جعبه‌دنده ۶ سرعته اتوماتیک، به چرخ‌های جلوی آن منتقل می‌نماید. این خودرو با سه حالت جهت رانندگی تجهیز شده است: اقتصادی، نرمال، اسپرت. سیستم تعلیق کاملاً جدیدی که در این خودرو نصب گردیده است، سواری به‌مراتب نرم‌تر و نیز راحت‌تری را نسبت به مدل قبلی آن ارائه می‌دهد.

جمع‌بندی نهایی

انواع مختلف خودروی هیوندای سوناتا ۲۰۱۵ با بهای به‌شدت رقابتی و مقرون‌به‌صرفه ۷۳/۵۰۰ الی ۱۰۶/۰۰۰ درهمی عرضه می‌شوند (در بالاترین تیپ). در ازای یک پیشرانه درخور و مناسب و نیز برچسب قیمتی کاملاً مقرون‌به‌صرفه، این‌طور به نظر می‌رسد که هیوندای سوناتا یک معامله خالص و قطعی است؛ اما آیا واقعاً وضع به این‌گونه است؟ خوب، اگر قصدتان بر این است که مبلغی معادل ۶/۵۰۰ درهم را صرفه‌جویی نمایید پس می‌توانید سوناتا را به‌جای فورد فیوژن برگزینید، اما من همچنان امیدوارم که پس از یک تصادف نیز بابت خریدتان خوشحال باقی بمانید، زمانی که تنها ۷ عدد ایربگ کمتر، از شما و خودرویتان محافظت می‌کنند (نسبت به فورد فیوژن).

نکته مثبت این خودرو از دیدگاه سایت «AUTOMIDDLEEAST»
طراحی خارجی این خودرو پیشرفت عظیمی نسبت به نسل پیشین خود نموده است.
نکته منفی این خودرو از دیدگاه سایت «AUTOMIDDLEEAST»
علیرغم طبل زدن‌ها و هیاهوی فزاینده‌ای که در زمینه پیشرفت سوناتا – بابت به‌کارگیری فولاد با مقاومت بالا در آن – صورت پذیرفته است، مشاهده این امر خجالت‌آور است که آن‌ها کماکان محصولاتی را به بازار ارائه می‌دهند که تنها از یک ایربگ بهره می‌برد.

  • ۱۱۷۵۲۴۴۳_۸۷۲۰۸۵۹۵۹۵۳۲۹۱۵_۱۷۶۲۶۳۰۶۲۰۳۴۶۷۳۴۹۴۷_n
  • ۱۱۷۴۵۸۵۵_۸۷۲۰۸۵۹۸۲۸۶۶۲۴۶_۷۸۰۲۴۶۹۸۸۳۹۲۵۸۲۰۴۱۳_n

مشخصات فنی

حجم موتور: ۲۳۵۹ سی‌سی
توان: ۱۷۸ اسب‌بخار در ۶۰۰۰ دور در دقیقه
گشتاور: ۲۳۲ نیوتن‌متر در ۴۰۰۰ دور در دقیقه
شتاب صفر تا صد: ۹٫۵ ثانیه
حداکثر سرعت: ۲۱۰ کیلومتر بر ساعت (در برخی منابع ۲۰۶ کیلومتر ذکر شده است)
مصرف سوخت ترکیبی: ۸ لیتر
نوع گیربکس: ۶ دنده اتوماتیک
استاندارد آلایندگی: یورو ۵

ابعاد

طول /عرض/ارتفاع: ۴۸۵۵/۱۸۶۵/۱۴۷۵ میلی‌متر
فاصله بین دو محور: ۲۸۰۵ میلی‌متر
وزن: ۱۳۹۱ – ۱۴۱۱ کیلوگرم
ظرفیت باک: ۷۰ لیتر
گنجایش صندوق عقب: ۵۱۰ لیتر
اندازه تایرهای جلو و عقب: ۲۳۵/۴۵ R 18 (نمونه فول)

ایمنی

این خودرو در موسسه بیمه ایمنی بزرگراه‌های آمریکا (IIHS) تحت تست‌های متعدد قرار گرفت و در بیشتر بخش‌ها اعم از استحکام سقف، برخورد از نیمه جلو (هم‌پوشانی کامل)، برخورد از بغل (بخش کناری خودرو) و نیز حفاظت از سر و صندلی‌ها، بالاترین امتیاز و یا همان خوب (GOOD) را به دست آورد و تنها در تست هم‌پوشانی کوتاه (برخورد از کناره جلوی خودرو) امتیاز قابل قبول یا همان (ACCEPTABLE) را کسب نمود. ناگفته نماند که تمامی خودروهای هیوندای سوناتا ۲۰۱۵ عرضه شده در بازار آمریکا، به‌صورت استاندارد از ۷ کیسه هوا بهره می‌برند.
در حال حاضر خودروهای هیوندای سوناتا که در بازار امارات عرضه می‌شوند با توجه به تیپ و تجهیزات به‌کاررفته در آن‌ها، از شرایط ایمنی متفاوتی بهره می‌جویند که در ذیل خدمتتان عرض می‌کنم.
مدل GL (پایه) – یک ایربگ
مدل GL (مجهزتر و یا به‌اصطلاح نیمه‌فول) – ۲ ایربگ
مدل GLS (تمام فول) – ۶ ایربگ
سیستم ضدبلوکه ترمز ABS
سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD
سیستم کنترل پایداری (تنها در مدل GLS ارائه می‌شود)

برخی از تجهیزات رفاهی در این خودرو

این خودرو به‌صورت عمده در سه تیپ متفاوت در بازار امارات عرضه می‌گردد که در سطور ذیل تجهیزات مربوط به هر یک از آن‌ها تشریح می‌گردد.
مدل GL (پایه): رینگ‌های آلومینیمی ۱۶ اینچی- شیشه‌ها و آینه‌های برقی- لامپ‌های مه شکن- سیستم ورود بدون کلید- دوربین دید عقب- کروز کنترل – ۶ عدد بلندگو + MP3 + CD + بلوتوث و سیستم استریو – ABS و یک ایربگ
مدل GL تجهیز یافته یا به‌اصطلاح نیمه‌فول: علاوه بر تجهیزاتی که در تیپ پایه وجود دارد به اقلامی همچون رینگ‌های آلومینیمی ۱۷ اینچی – سنسور پارک عقب – سقف پانورامیک – فرمان چرمی – آینه‌های برقی جمع شونده و دو ایربگ مجهز است.
تیپ GLS (فول): علاوه بر موارد فوق به اقلامی همچون تهویه مطبوع تمام اتوماتیک – سنسور پارک جلو – ساب ووفر – کلید هوشمند به اضافه دکمه استارت – دستگیره‌های کرومی – سیستم هشداردهنده نقاط کور – سیستم ناوبری (NAVIGATION) – آفتاب‌گیرهای کناری و عقب – ترمز پارک الکترونیکی – آینه‌های کاهنده تشعشع – تنظیم‌کننده خودکار نور چراغ‌های جلو و شیشه‌شور- شیشه‌های سولار (SOLAR GLASS) – صندلی‌های چرمی – رینگ‌های آلومینیمی ۱۸ اینچی – گرم‌کن و سردکن صندلی‌های جلو – لامپ‌های زنون – ۶ ایربگ و سیستم کنترل پایداری و.. مجهز است.


مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *